Det är ingen slump att det finns något som heter skönhetssömn. Men får du din? Sömn är viktigt för hälsa och välbefinnande, och det syns på oss hur vi mår.

Gäspande manMan kan säga mycket om Donald Trump, men han är inte någon förebild i de skönhetsintresserade kretsar. En intressant sak med honom är också att han påstår sig sova ungefär fyra timmar per natt. Det är han inte ensam om. Många företagsledare och politiker påstår samma sak. Om det stämmer eller inte är egentligen ointressant här, det som är viktigt är att det finns en bild av att den som sover lite är framgångsrik.

Idag är det mycket som pockar på vår uppmärksamhet, men dygnet har inte fått fler timmar. Ska man arbeta heltid, träna, laga god mat (långkok) och hinna se alla tv-serier som man vill se, då är det svårt att kombinera allt detta med att sova åtta timmar per natt. Och även om man går och lägger sig åtta och en halv timme innan man ska gå upp är det inte säkert att sömnen infinner sig. Sömnbrist och sömnsvårigheter är två stora folkhälsoproblem, som kan ge upphov till andra hälsoproblem som övervikt och typ 2-diabetes.

Det finns flera saker man kan göra för att sova bättre. Men innan vi går in på det: varför ska man sova ungefär åtta timmar per natt?

Hälsoeffekter av sömn

Alla som följer fitnessbloggar har läst om att sömnen är viktig för muskeltillväxten. Proteinsyntesen, den process som bildar muskelmassa, stimuleras av tillxäthormon. 75 % av tillväxthormonet utsöndras under sömnens olika faser. Om man däremot sover för lite får man ett stresspåslag, och kortisol utsöndras från binjurarna. Kortisol är katabolt, d.v.s. det bryter ned musklerna, och sömnbrist stör dessutom insulinregleringen, vilket stör kroppens ämnesomsättning. Sover man inte tillräckligt ökar också stressen under de följande dagarna, och ännu mer kortisol utsöndras. Kanske är det därför som man har en tendens att äta mer om man sovit dåligt: enligt studier ökar kaloriintaget med 22 procent, och ofta tas dessa kalorier in i form av onyttigheter.

Tips för att sova bättre

Det har skrivits många texter om vad man kan göra för att sova bättre. Följande råd är hämtade från en artikel i Metro:

  • Skapa rutiner. Gå och lägg dig vid samma tid varje kväll, och gör samma sak varje kväll innan du går och lägger dig. Det kan t.ex. vara att läsa en stund, eller något annat avslappnande.
  • Undvik skärmar sent på kvällen. Stäng av tv, dator, platta och mobil senast 45 minuter innan du går och lägger dig. Om du av någon anledning måste använda dem senare, installera appar som ger ett mjukare ljus. Det kommer att göra det lättare att somna.
  • Mörklägg rummet så mycket det går. Om persiennerna släpper in ljus, komplettera med en rullgardin.
  • Sänk temperaturen i sovrummet. 19 grader är en bra temperatur för att kunna somna enkelt. Om du bor i en etta och tycker det blir för kallt i lägenheten, ta på dig mer kläder istället för att höja temperaturen.